Deel 7 | Bedrijfsnaam en ondernemersplan | Leestijd 10 minuten

Gepubliceerd op 27 maart 2023 om 15:52

In de vorige blog ging het over het financiële gedeelte en contact leggen met andere organizers in mijn omgeving. In deze blog mijn stappen met het opzetten van mijn onderneming, ondernemersplan en het brainstormen over een naam.

Christelijke opruimcoach of opruimhulp in omgeving Zwolle en omstreken, zwartewaterland, kampen
Erika Stolk Professional Organizer heeft diverse webinars gevolgd op het gebied van social media, klantwerving, canva

Webinars

Nadat ik mij had ingeschreven voor de opleiding had ik mij ook aangemeld voor diverse webinars: moeiteloos klanten werven, social media en groeien met Instagram. Ik ben enorm leergierig en neem alles tot mij en verwerk dat in een samenvatting voor mijzelf om dat dan later op te pakken als ik het nodig heb. Ook ben ik een canva design expert training gaan volgen in een online leeromgeving. Hier kun je mooie sjablonen maken en gebruiken voor je Social Media kanalen met name Instagram. Elke week deed ik een les of oefening. De basis heb ik onder de knie nu. Zo verdiep en verbreed ik mijn kennis over klantacquisitie en vormgeving van mijn eigen huisstijl.

Boeken

Meteen heb ik ook boeken besteld over professional organizing. Drie boeken had ik besteld:

- De beste tips tegen tijdnood
- Het ABC van plannen, organiseren en optimaliseren
- De praktijkgids voor de professional organizer.
Zeer interessant en meteen erin gedoken! Toen ik de opleiding ging doen, wist ik al heel veel.. Nu de praktijk nog.

Boeken over opruimen en tijdnood; Het ABC van plannen, organiseren en optimaliseren en het boek de beste tips tegen tijdnood
Brainstormen over bedrijfsnaam. het resultaat: Erika Stolk Professional Organizer, Rust Ruimte Structuur Overzicht

Brainstormen over bedrijfsnaam

Hier heb ik héél lang over gedaan. Ik wilde iets wat aansloot zowel op de zorg-, als particuliere- en zakelijke markt. Ik had al een idee, maar dat was in het Engels: Precious Time (kostbare tijd) of You’re Precious/Precious You (je bent waardevol). Dit vond ik een hele diepe betekenis hebben en het omvatte ook de missie die ik had met mijn onderneming. Dat jij er toe doet en dat je goed voor jezelf moet zorgen! En dat begint met een goede basis in je leefomgeving. En tijd is kostbaar, waar besteed je die aan?
Maar een Engelse naam vond ik niet bij mij passen en veel mensen zullen ook niet weten wat ik dan doe omdat het heel algemeen overkomt. Dus ik ging toch verder brainstormen, ik heb gekeken naar andere organizers, wat voor naam en logo zij hadden ter inspiratie. Ik was er al wel gauw uit dat de woorden rust en overzicht in mijn logo terug moesten komen. Ik heb geprobeerd om woorden te maken van mijn voornaam of achternaam die dan betrekking hebben op wat ik doe, maar dit was niet 100% haalbaar.

Eigen naam
In een Webinar kreeg ik nog de tip om een naam te kiezen waar je meerdere kanten mee op kan voor als je nog gaat switchen met je bedrijf. En een andere tip: dat mensen ook vaak je persoonlijke naam onthouden en als ze die intikken; ben jij dan ook makkelijk vindbaar? Dus toen dacht ik: dat is toch één en één is twee! Met mijn eigen naam heb ik dubbel kans in mijn omgeving en ik kan switchen.

Personal of Professional?

Toen twijfelde ik tussen Personal Organizer of Professional Organizer. Ik vond Personal laagdrempeliger en de meesten in mijn naasten kring vonden dat ook. Maar toen ik voor de zekerheid het nog even ging controleren of het wel het zelfde was; personal organizer of professional organizer, kwam ik er achter dat het verschillende beroepen waren. Personal organizer is een persoonlijke assistent die van alles vóór je doet en een Professional organizer is iemand die alles samen mét je doet. Ik heb toen toch voor Professional Organizer gekozen omdat ik dit ging doen. Het werd Erika Stolk Professional Organizer met de woorden eronder wat het je oplevert als ik bij je langs kom: rust | ruimte | structuur | overzicht.

Logo
Dat werd mijn naam, nu nog een logo… vier kantjes vol met allerlei tekeningen voor een logo. Tussendoor telkens een break om het even te laten bezinken. Ik wilde iets met een huis doen in mijn logo en iets met een hoofd of hart. Een opgeruimd huis zorgt voor een opgeruimd hoofd en daardoor kun je stralen in je hart. Toen ik mijn naam ‘Erika Stolk’ in een andere lettertype zette, had ik ineens het idee om het huis om mijn naam te tekenen. Op canva kwam ik een afbeelding tegen van een hart in een gesprekswolk, dit voegde ik toe aan mijn logo. Ik liet het aan mijn jobcoach zien en zij merkte op dat dit wel heel mooi weer gaf wat ik bedoelde, zij zag een gesprekswolk om het hart, die wolk had ik niet zo gezien. Maar hoe zij deze afbeelding zag en omschreef paste dit perfect in mijn logo en mijn missie. En zo ontstond mijn logo, het was erg leuk om dit zelf te doen! In mijn volgende blog meer over mijn huisstijl.

Logo Erika Stolk Professional Organizer. Rust - Ruimte - Structuur - Overzicht

Een paraaf van mijn logo gemaakt

Ondernemersplan maken voor mijn onderneming Erika Stolk Professional Organizer, oftewel Opruimcoach
Marketing maken voor mijn onderneming Erika Stolk Professional Organizer, oftewel Opruimcoach
Financieel plan voor mijn ondernemersplan van mijn onderneming Erika Stolk Professional Organizer - Opruimcoach

Ondernemersplan

Hier was ik al mee begonnen en wat een werk! Nu kon je ook een verkorte versie maken, maar ja… ik ben nogal van de details, uitgebreide omschrijvingen en er mag niets ontbreken van mijzelf. Het was wel even slikken over wat ik allemaal moest uitzoeken en doen:
- heb ik aan bepaalde wetten, verplichtingen en regels te houden?
- wat voor verzekeringen heb ik nodig?
- het moest een test bevatten van je ondernemersvaardigheden.
- wat je plan is, wat voor bedrijf; rechtsvorm, uren, locatie, personeel
- hoe ga je pensioen opbouwen?
- wat zijn je algemene voorwaarden?
- toekomstperspectief; wat wil je bereiken met je bedrijf en waar wil je staan over een paar jaar?
- marktonderzoek; wat speelt er in mijn branche?
- Concurrentieanalyse
- Mijn potentiële klant uitwerken; je doelgroep
- Je marketing -en verkoopplan met je marketingactiviteiten en strategie
- Verkoop pitches: elevatorpitch & persoonlijke pitch
- SWOT-analyse (sterke & zwakke punten met verbetering en uitdagingen, bedreigingen)
- Je missie, welke problemen ga je oplossen en wat levert het op
- Je marktfocus en verwachte rendement
- Persoonlijk verhaal/bedrijfsgeschiedenis
- Operationeel plan (betalingen, klant contact onderhoud, diensten)
- Financieel plan (investeringsbegroting + financieringsbegroting + liquiditeitsbegroting + exploitatiebegroting + privébegroting)
- Uurtariefberekeningscheck
Daarnaast de algemene persoonlijke gegevens, cv, persoonlijke eigenschappen, ondernemersvaardigheden, persoonlijke drive.

Sommige dingen waren erg makkelijk, ik koos er voor om eerst alles te doen wat ik al wist. Andere dingen moest ik nog uitzoeken of overdenken. Neem ik wel of geen boekhouder? Kan ik het zelf? Wat zijn de kosten als ik het laat doen? Hiervoor heb ik nog bij mijn buurman geïnformeerd, die ook een eigen bedrijf heeft. Het is een afweging die je maakt, het kost even tijd als je inkomstenbelasting-aangifte moet doen, maar heb je dat er voor over of betaal je daar liever flink voor? Ik koos ervoor om het toch eerst zelf te proberen. Binnenkort volg ik ook een webinar over dit onderwerp bij de bank KNAB, waar ik aangesloten ben voor alle tips en trucks.
Wat ik ook een hele puzzel vond is; ga ik KOR (Kleine Ondernemers Regeling) wel of niet doen. Hierover meer in een andere blog.
Marktonderzoek had ik al grotendeels gedaan, toch het uitwerken hiervan was nog best veel werk, net zo als het financieel plan.
Ik kan op alle onderdelen wel ingaan maar dan wordt de blog veel te lang. Sommige dingen zullen in toekomstige blogs misschien nog wel voorbij komen. Jullie hebben in ieder geval een goed beeld van een uitgebreid ondernemersplan en wat er allemaal bij komt kijken.

Erika Stolk Professional Organizer is vrijgesteld van BTW . Ik maak gebruik van de Kleine Ondernemers Regeling
Met een uitkering starten met je eigen bedrijf: Erika Stolk Professional Organizer

UWV

Mij werd verteld dat UWV mijn ondernemersplan ging doornemen en dat ik dan wel of niet akkoord zou krijgen om te starten en/of ik nog aanpassingen moest doen, zodat het wel haalbaar zou zijn. Maar uiteindelijk hoefde ik dus geen ondernemersplan in te leveren. De reden weet ik eigenlijk niet meer, het was niet nodig in ieder geval.
Aan mijn ondernemersplan heb ik wel zeker 3 maanden besteedt, vooral het financiële stukje was een groot werk. Eerst dacht ik: wat een zinloos werk is het geweest. Echt balen van al mijn werk. Maar toch ben ik blij dat ik het gedaan heb. Nu pak ik het er nog wel eens bij, met name het financiële stuk of om terug te kijken hoe ik er toen over dacht en instond. Je verandert nadat je steeds meer kennis en ervaring opdoet.
Van het UWV mocht ik voor mezelf beginnen. Ik moest eerst de cursus volgen: starten met eigen bedrijf vanuit een uitkering. Dit was online te doen, informatief en vragen beantwoorden. Daarna kon ik de wijziging doorgeven en een ingangsdatum opgeven, dat zou in de week van de opleiding worden.

In de periode van de zomer van 2022 heb ik mijn huisstijl verder ontworpen en ben ik aan de gang gegaan met mijn huiswerk van de opleiding die ik ging doen en nog vele andere dingen. Hierover meer in mijn volgende blog.

Reactie plaatsen

Reacties

Er zijn geen reacties geplaatst.