In de vorige blog ging het over de stappen die ik moest nemen en het financiële plaatje. In deze blog lees je over mijn marktonderzoek wat in maart/april 2022 afspeelde.
Marktonderzoek
Een marktonderzoek kun je laten uitvoeren, wat uiteraard geld kost, maar je kunt het ook zelf doen via enquêtes en informatie op te vragen bij o.a. KvK. Ik koos voor het laatste omdat ik geen BV start en dit niet nodig vind om er kosten aan uit te geven. Ik heb bij de KvK gekeken naar informatie. Nu is het vak professional organizer niet zo bekend en zijn hier dus weinig tot geen gegevens over te vinden voor het marktonderzoek. Dus via Social media had ik een vraag uitgezet, hier kreeg ik natuurlijk alleen een reactie op van bekenden. Ze zeggen dat hier wel behoefte aan zou zijn in deze tijd. Ook had ik een berichtje in de app van de kerk geplaatst, helaas kreeg ik hier geen reactie op.
Uiteindelijk had ik nog niet veel duidelijk..
Enquête
Daarom besloot ik een enquête te maken op surveymonkey.nl
Dit was gratis, althans… toen ik de eerste 10 ingevulde enquêtes binnen had, kon ik de rest van de enquêtes niet meer inzien die binnen kwamen.. Ik moest dus eerst een abonnement aanschaffen en dan kon ik de rest inzien. Slim van hen, maar niet leuk voor mij…
Dus toen maar een abonnement aangeschaft en de enquête toen flink gepromoot onder vrienden, familie en Social media. Zodra ik binnen een maand het aantal 55 ingevulde enquêtes aan tikte, heb ik gauw het abonnement weer opgezegd.
Ben je nieuwsgierig wat daar uit is gekomen?
Dan heb je geluk dat je dit nu leest, want ik ga het met jou delen. Voor mijzelf heb ik er achter gezet of de uitkomst positief is of negatief en wat voor uitdaging er in kan zitten.
Uitslag Enquête
Totaal 55 ingevulde enquêtes
- 44% van de ingevulde enquêtes is tussen de 30-40 jaar en 23% tussen de 20-30 jaar.
√ Positief aansluitend op mijn doelgroep. - 75% van de ingevulde enquêtes komt uit Genemuiden, kampen en omstreken.
√ Positief aansluitend op mijn (werk)regio. - 37% is gehuwd met 3 of meer kinderen en 29% is gehuwd met 1 of 2 kinderen.
√ Positief aansluitend op mijn doelgroep. - 38% werkt parttime (16-32 uur), 30% fulltime en 24% parttime (0-16 uur).
√ Positief aansluitend op mijn doelgroep. - 17 ingevulde e-mailadressen voor het volgen van mij nieuwsbrief, waaronder 7 uit familie/vriendenkring.
√ positief, alvast 10 echte volgers binnen voor mijn toekomstige nieuwsbrief. - 78% weet wat het belangrijkste is wat een professional organizer doet.
√ Positieve uitkomst voor mijn vak. - 6 op de 55 schaamt zich ervoor om hulp te vragen.
√ Potentiële klanten → uitdaging om duidelijk naar buiten te treden dat men zich hier niet voor hoeft te schamen, vertrouwensband opbouwen. - 8 op de 55 zegt er de financiële middelen niet voor te hebben
? Mogelijk nog wel potentiële klanten → uitdaging om duidelijk naar buiten te treden dat er misschien nog andere mogelijkheden zijn met bijvoorbeeld PGB budget via gemeente of via een budget van werkgever. - Grotendeels heeft al overzicht en niet te veel spullen in huis.
X niet geheel positief voor mij, maar ze staan er wel voor open als het niet meer zo is, zie volgende: - Wanneer men wel gebruik zou maken van een organizer:
- structuur en overzicht krijgen in je huis 11x
- van chaos in je hoofd naar rust vinden in je dagelijks leven 8x
- hulp en begeleiding bij het opruimen en ordenen van een ruimte 6x
- routine en timemanagement 6x
- je hebt een burn-out of je wilt het juist voorkomen 6x
- je wilt een kledingkast of keuken georganiseerd hebben 4x
- handige tips en weetjes 1x (overig)
- geen gebruik 11x
- Het allerbelangrijkste wat mensen vinden:
- Rust en overzicht in hun hoofd, gevolg meer vrijheid in dagelijks leven ervaren 26x
- Structuur en orde in huis (alles heeft zijn plek en routine) 15x
- Een opgeruimd huis hebben (ontspullen) 4x
- Alle kasten goed georganiseerd (overzichtelijk) 4x
- Tijd is kostbaar, tijd efficiënt gebruiken 4x
- Een opgeruimd huis achterlaten voor nabestaanden 2x
Persoonlijke toelichting op enquête
Persoonlijk gezien is het grotendeels ingevuld door mijn volgers op facebook. Een groot deel daarvan gaat naar dezelfde kerkelijke gemeente in Genemuiden, waarvan ik weet dat het al zeer nette mensen zijn en die al redelijk orde en overzicht hebben, maar waar ook sociale controle heerst. Maar ook daar weet men niet altijd wat er achter de deuren schuilt en heerst er ook wel schaamte, zeker in Genemuiden waar veel over elkaar gepraat wordt.
Voordeel is dat ik van buitenaf kom en dat maakt de drempel voor ze lager dan wanneer ik zou wonen in hun omgeving. Pluspunt voor hun ‘praat’ cultuur is, is dat het wel een (positieve uiteraard) mond-op-mond reclame kan geven en dan gaat het snel daar!
De mensen die het nodig hebben qua zorg of door andere omstandigheden heb ik niet bereikt met deze enquête. In de omliggende gemeenten is naar mijn vermoeden meer vraag naar.
Heel betrouwbaar is deze enquête niet geweest, maar ik heb alvast een zaadje laten ontkiemen voor mijn omgeving. Ook heb ik in beeld waarvoor mensen wel hulp in zouden schakelen of wat ze het allerbelangrijkste vinden. Hierdoor kan ik erop inspelen met mijn berichten naar buiten.
Wel of niet doorgaan?
Het is spannend of het gaat aanslaan in deze omgeving. Mijn gevoel zegt dat het niet makkelijk gaat worden, maar dit is wel een beroep van de toekomst! In Amerika, in het ‘westen’ en grote steden van Nederland wordt er al veel gebruik van gemaakt.
In deze omgeving is het nog redelijk onbekend en de nuchterheid van de mensen speelt hierin ook een rol. Maar met het oog op de nieuwe generatie, wat er op hun allemaal af gaat komen en verwacht wordt, durf ik de stap wel te wagen. Ook met de 24-uurs economie en de werkdruk van deze tijd liggen hier kansen in.
In gemeente Zwartewaterland zou ik de eerste professional organizer zijn en dan heb ik een weg te banen om hier bekendheid aan te geven. Organizers zitten er al door het hele land, er zijn nergens mensen zonder hulpvraag. Het kan zijn dat ze zich nog niet bewust zijn van de hulpvraag of van het feit dat er iemand is die ze kan helpen. Hier ligt een mooie taak voor mij! Het zal doorzettingsvermogen vragen en veel geduld, maar ik ga door!
Tijdens mijn marktonderzoek heb ik ook contact met twee professional organizers uit Zwolle.
Wist je dat Zwolle al acht professional organizers heeft?
Hierover meer in mijn volgende blog die eind februari verschijnt, maar ook de oplossing voor het financiële gedeelte.
Reactie plaatsen
Reacties